Prinsjesdag 2025: De kansen, bedreigingen en nieuwe regels voor auto, youngtimer, vrachtwagen en fiets
Dit jaar was Prinsjesdag een feestje voor iedereen die iets met mobiliteit en belastingen heeft. Waar andere jaren vaak slechts één of twee maatregelen bekend worden gemaakt, ligt er nu een heel pakket aan wijzigingen klaar. Van de pseudo-eindheffing voor niet-elektrische bedrijfsauto's tot lagere MRB voor EV's, aangepaste bpm-regels en een versoepeling van de fietsbijtelling.
Wat zijn de kansen?
Maar er liggen ook kansen voor ondernemers en liefhebbers van youngtimers. Vooral nu duidelijk is dat de nieuwe pseudo-eindheffing pas per 17 september 2030 gaat gelden voor bestaande auto's. Dat betekent: instappen vóór 1 januari 2027 = nog tot 5 jaar fiscaal voordelig rijden.
Nieuwe pseudo-eindheffing: wat betekent dit voor jou?
De pseudo-eindheffing voor zakelijke brandstofauto's is definitief vastgesteld op 12% van de cataloguswaarde. Dat is lager dan de eerder voorgestelde 52%, maar minder goed nieuws dan het lijkt: de heffing wordt namelijk niet over de bijtelling berekend, maar over de volledige catalogusprijs.
- Ingangsdatum: 1 januari 2027
- Wie betaalt? Werkgevers met M1-voertuigen (personenauto's, campers, 9-persoonsbussen, lijkwagens).
- Tarief: 12% over de cataloguswaarde of dagwaarde bij auto's ouder dan 25 jaar.
- Overgangsregeling: Auto's die vóór 2027 al in gebruik zijn, vallen pas per 17 september 2030 onder deze regeling.
Kans: Koop je nu een zakelijke youngtimer of klassieker, dan profiteer je nog jaren van de huidige fiscale spelregels.
MRB en bpm: meer voordeel voor elektrisch
- MRB voor EV's: daalt per 2026 naar 70% in plaats van 75%.
- Afschaffen kwarttarieven per 2028: voor vrachtwagens, mobiele werkplaatsen en kermis/circus-vervoer.
- Vrachtwagens: nieuwe vrachtwagenheffing maakt MRB gratis tot 12 ton, en goedkoper voor zwaardere voertuigen.
- BPM-correctie: campers, rolstoelvoertuigen en elektrische motoren betalen vanaf 2025 een vast laag tarief (€ 667 of € 200).
Versoepeling fiets van de zaak
Goed nieuws voor ondernemers die fietsen willen stimuleren: er komt geen bijtelling meer voor poolfietsen, deelfietsen en andere fietsen die niet structureel bij de werknemer thuis gestald worden. Deze regel geldt met terugwerkende kracht tot 2020.
Accijns op brandstof
De accijnsverlaging op benzine en diesel blijft nog een jaar langer van kracht – prettig voor iedereen met een brandstofauto.
Waarom nu instappen in een youngtimer slim is
De overgangsregeling biedt ondernemers een unieke kans: koop je vóór 2027 een youngtimer, dan rij je nog 5 jaar lang onder de huidige fiscale regels.
Kansen vanaf 2027?
Dit maakt youngtimers zoals de Mercedes-Benz G-klasse, Range Rover, Land Rover Defender en Ford Explorer extra interessant. Vooral de modellen die dan net de 25-jaargrens bereiken in 2027 profiteren van lagere WEV-waardes en dus een veel gunstigere bijtelling en pseudo bijtelling Conclusie: de komende jaren slim plannen Prinsjesdag 2025 laat zien dat de overheid de fiscale voordelen voor fossiele auto's stapsgewijs gaat afbouwen. Maar wie nú actie onderneemt, kan nog jaren profiteren van de bestaande regelingen. Dit is hét moment om je wagenpark te optimaliseren en de overstap naar een youngtimer of klassieker te maken.
Laat je bijtelling niet onnodig hoog blijven!
Met een actuele WEV-taxatie verlaag je je fiscale last en rijd je voordeliger.